Tuesday 31 July 2012

PERMAINAN KEJAR-KEJAR

Tujuan Permainan :

  1. Menangkap pemain yang dikejar.
  2. Bahan atau peralatan : Tiada
  3. Tempat : Kawasan lapang
  4. Bilangan kanak-kanak : lebih daripada 3 orang

Peraturan Permainan :

  • Siapa yang ditangkap mesti akan menjadi pengejar.


Cara Bermain :

  1. Bagi menentukan pemain yang menjadi pengejar, pemain perlu membuat undian.
  2. Undian dibuat dengan cara seorang membuka tangan dengan lebar. Pemain lain meletakkan jari telunjuk masing-masing di bawah tapak tangan.
  3. Mereka akan menyebut, "Lam alif" pemain yang tangan dibuka akan menutup dan menggenggam tangan.
  4. Pemain lain akan cuba mencabutnya daripada genggaman.
  5. Pemain yang jarinya tertangkap akan menjadi pengejar.
  6. Pengejar akan mengejar pemain lain, jika pemain berasa dia akan disentuh, maka dia perlu duduk.
  7. Seorang pemain berpeluang duduk sebanyak tiga kali sahaja apabila dikejar.
  8. Apabila dia duduk bermakna dia terselamat daripada dikejar dan tidak boleh disentuh oleh pengejar.
  9. Apabila pemain itu duduk untuk kali yang ketiga, dia tidak boleh bermain lagi sehingga permainan tamat.
  10. Pengejar perlu menyentuh pemain lain supaya pemain itu dapat menjadi pengejar pula.
  11. Permainan akan dimainkan semula.

No comments: