Thursday 12 July 2012

PERMAINAN TUDUNG BOTOL ATAU CEPER


Permainan ini menggunakan tudung botol minuman berkarbonat. Ianya menggunakan 5 tudung botol.Kaedah permainan hampir sama dengan batu seremban . Tujuan utama permainan ialah mendapatkan point melalui menimbang dan tuju tudung botol itu. Permainan ini dimonopolikan oleh kaum lelaki.
RAJAH 1
RAJAH 2














Permainan ini tak memerlukan kita mencari peralatan yang rumit. Hanya cari 5 penutup botol setiap seorang dan bolehlah kita semua mula bermain ! Caranya sangat mudah !

CARA BERMAIN :

1. mulakan seperti RAJAH 1 bagi menentukan nombor giliran peserta dulu.

2. Lepas itu peserta yang pertama akan menyusun 5 biji tutup botol seperti di gambar pada RAJAH 2 . Peserta perlu tuju tutup botol di hujung tangan kiri (atas) dengan memetik tutup botol di lengan seperti dalam rajah tersebut.

3. Jika kena, peserta perlu mengulangi langkah seperti pada RAJAH 1 bagi mengutip mata untuk dikumpul. Letak 5 tutup botol di tapak tangan dan baling ke atas dan cuba menyambut sebanyak mungkin apabila ia jatuh ke belakang tapak tangan. Mata dikumpul mengikut jumlah tutup botol yang dapat disambut dibelakang tapak tangan.

4. Peserta yang kedua dan seterusnya perlu melakukan perkara yang sama.

5. Perlu diingati bahawa , jika tutup yang dituju tak kena peserta tidak boleh mengumpul point untuk langkah pada RAJAH 1. Peserta yang seterusnya akan jalan pula.

6. Peserta yang dapat mengumpul mata paling banyak dikira juara.


3 comments:

Anonymous said...

best nyer. trimas

Anonymous said...

Best la.Adik suka main Trimas kerana menolong ye

Unknown said...

boleh tunjuk article ceper yang lengkap? contohnya ayam dan jamban.